motorfreak.nl
Startpagina | Website | Agenda | Gebruikerslijst | Regels | Zoeken | Registreer | Login

U bent niet ingelogd.
MotorFreak / Algemeen / Motorrijder niet veiliger in geel hesje  
Auteur
Bericht Pagina's: 1
LosBoeros

Geregistreerd: 01-02-2004
Berichten: 3978

Brabants Dagblad - dinsdag 17 juni 2014 schreef:


Ieder voorjaar opnieuw komen de waarschuwingen voor motorrijders. Start rustig, wen weer even aan de motor als die lang in de garage heeft gestaan. Andere weggebruikers zijn niet gewend dat er weer motoren op de weg zijn, dus houd daar rekening mee, roepen organisaties als ANWB en motorbond KNMV in koor.

Waarschuwen is natuurlijk nooit verkeerd, redeneert onderzoekster Saskia de Craen van de StichtingWetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov). Wie naar de cijfers kijkt, hoeft zich eigenlijk geen zorgen te maken. „De suggestie dat het risico in het voorjaar groter is dan in de rest van het jaar, klopt niet. Ja, er zijn in het voorjaar drie keer meer ongelukken. In die maanden worden ook drie keer meer kilometers gemaakt. Relatief gezien is er dus geen verschil.”

Het aantal dodelijke motorongelukken daalde vorig jaar spectaculair van 56 naar 29. Hoe dat kan, is een raadsel. Dat betekent niet dat motorrijden ongevaarlijk is. De kans om te overlijden bij een ongeluk, is voor motorrijders twintig keer groter dan voor automobilisten,
stelt De Craen. Waar de grootste risico’s liggen? De gezamenlijke Duitse verzekeraars onderzochten alle motorongevallen uit 2012 en deden een detailonderzoek naar de ongelukken
in de deelstaat Saarland. Conclusie: motoren zijn opvallend vaak betrokken bij kop-staartbotsingen. Ze rijden te dicht achter een auto. Als ze even niet opletten, gaat het snel mis.

De verzekeraars zijn daarom voorstander van hulpsystemen. Een anti-blokkeersysteem voor de remmen, bijvoorbeeld; maar ook een afstandsradar die een seintje geeft als een motorrijder te dicht achter zijn voorligger rijdt. Dergelijke systemen zijn de toekomst voor de veilige motorrijder, denkt ook De Craen. „Bijna elke fabrikant is nu bezig met systemen die het motorrijden veiliger maken. Die laten bijvoorbeeld de motor draadloos met auto’s communiceren. Die systemen worden nog te vaak vanuit het blikveld van de automobilist bedacht. Het is nodig dat ook specifieke systemen voor motoren worden ontwikkeld.”

Systemen zijn prima, vindt Arjan Everink, hoofd Verkeer en Opleidingen bij motorvereniging
KNMV, maar niet alles is met techniek op te lossen. „Een systeem dat het gas terugdraait als je te dicht achter een voorligger zit, kan fataal zijn. Als motorrijder heb je het gas soms nodig om te voorkomen dat je omvalt. Je zou wel een rood lampje kunnen laten branden als je te dichtbij komt. Je zou ook via gps of satelliet een waarschuwing kunnen afgeven als er olie op de weg ligt.”

De Swov doet nu onderzoek naar de zichtbaarheid van motoren. Bij veel ongevallen heeft de automobilist de motorrijder namelijk helemaal niet gezien, stelt De Craen. „Een Smidsy, noemen ze dat. Afkorting voor Sorry Mate I Didn’t See You (sorry vriend ik heb je niet gezien, red.).” De motorrijder beseft dat terdege.

Het aantal motorrijders dat een fluorescerend hesje draagt, neemt snel toe. Het is echter maar de vraag of dat zinvol is. De Swov bekijkt dat momenteel in het onderzoek. Een eerdere studie maakte echter duidelijk dat het effect mogelijk beperkt is. In de stad valt zo’n hesje wel op. In het groene buitengebied is een zwart motorpak opvallender dan een geel hesje. De Craen: „Slecht is het niet, zo’n kleurig hesje. Maar een verplichting zoals die in Frankrijk geldt, heeft eigenlijk geen zin.”

Wat de studie wel duidelijk maakte, is dat een tegemoetkomende motor vaak over het hoofd wordt gezien door een linksafslaande auto. Dat heeft alles te maken met het kleine oppervlak en de ene koplamp van de motor, denkt De Craen. Om snelheid in te schatten, kijkt een mens vooral hoe snel iets groter wordt. Dat is bij een klein oppervlak moeilijker dan bij een groot, stelt De Craen.

Het nu lopende onderzoek moet duidelijk maken hoe het effect precies werkt. Aanpassingen aan de koplamp, of lampen die de contouren van de motor beter laten zien, zouden voor meer veiligheid kunnen zorgen. Die zichtbaarheid is echter relatief, waarschuwt De Craen: „Automobilisten zien soms ook complete vrachtwagens of ambulances over het hoofd. Verwacht dus niet als motorrijder dat je altijd gezien wordt.”

Op dat gegeven hamert ook KNMV’er Everink. „Je moet als motorrijder anders naar het verkeer kijken. Als je merkt dat een automobilist je niet ziet, anticipeer daar dan zelf op. Ga geen voorrang nemen. Je bent zelf de kwetsbare partij.”

_______________________________________
Respect my authoritah!!


16-09-2014 11:49:11
Website  
BuGsBuNnY

Locatie: uit Drenthe
Geregistreerd: 30-01-2004
Berichten: 3977
Tja, geen optie voor de motor. maar verplicht in frankrijk?

_______________________________________
BlaBlaBla <-Het leven is -> BlaBlaBla


13-10-2014 21:47:39
Website  
LosBoeros

Geregistreerd: 01-02-2004
Berichten: 3978
Volgens mij wel verplicht in Frankrijk idd.. maar ik meen dat een sticker op je helm ook kon ofzoiets... Je rijdt wel voor lul natuurlijk maar voor de D901 heb ik dat wel over :)

_______________________________________
Respect my authoritah!!


14-10-2014 15:55:03
Website  
BuGsBuNnY

Locatie: uit Drenthe
Geregistreerd: 30-01-2004
Berichten: 3977
speciaal voor jou jonguh.... De weg van je natste dromen :)


_______________________________________
BlaBlaBla <-Het leven is -> BlaBlaBla


21-10-2014 16:41:31
Website  
LosBoeros

Geregistreerd: 01-02-2004
Berichten: 3978
Poeh! Wat een weg! Mooiste weg aller tijden!!! :p

_______________________________________
Respect my authoritah!!


21-10-2014 17:36:36
Website  
Pagina's: 1    
Ga naar
Powered by PunBB++
Version: Alpha 1
© Copyright 2004 Kristoffer Jansson

[ Generated in 0.013 seconds, 13 queries executed ]